Nieuws uit de klas

Surprise

We hebben genoten van een gezellige 5 december op school.
De sint is met zijn pieten op bezoek geweest. In de klas hebben we elkaar verrast met een surprise.
Wat een prachtige knutsels en lieve persoonlijke woorden. Complimenten!
 

Smaakles

We hebben onze eerste smaakles gehad! Wat dat is, lees je hieronder:

Durf jij iets te proeven wat je nog nooit gegeten hebt? Hoe groeit een sperzieboon en hoe komt het uiteindelijk op jouw bord terecht? Neem je een appel of koek mee naar school? 
Met Smaaklessen wordt de nieuwsgierigheid en interesse van kinderen naar gezond en duurzaam eten opgewekt.
Weten waar je eten vandaan komt helpt om bewuste, gezonde keuzes te maken. Bovendien ontdekken kinderen dat zij grotere smaakavonturiers zijn dan ooit gedacht!

Kookles: Mexicaanse taco's

Op 26-11, 3-12 en 10-12 was het weer tijd voor het praktische circuit:

- Kookles

- Naailes

- Techniekles 

Bij de kookles hebben we Mexicaanse taco's gemaakt. Wat is er goed samengewerkt. 
Dit recept kunnen jullie nu thuis ook klaarmaken, dat wordt smullen. 

Ontwerp je beeld!

We hebben gave design beeldjes gemaakt.
Jullie kunnen ze binnenkort bewonderen tijdens een kerstactiviteit.
Goed gewerkt allemaal.

Slijm maken met juf Chelena

Voor Chelena's 12e verjaardag had ze wel een héél speciaal verzoek voor een traktatie.
Ze heeft getrakteerd in de vorm van een activiteit: slijm maken. 
Hiervoor heeft ze alles zelf geregeld, fantastisch toch?!
We hebben een geweldige middag gehad.

Excursie Bevrijdende Vleugels

Op donderdag 20 september zijn wij naar het museum de Bevrijdende Vleugels in Best geweest.

We werden rondgeleid door meneer Bernard.

Er waren 4 hallen waar telkens iets over de oorlog werd verteld.

Een heel klein stukje over de eerste Wereldoorlog, maar het meeste ging over de tweede Wereldoorlog.

Zo waren er veel voertuigen, foto's, filmpjes en mochten we zelfs in het vliegtuig zitten om te kijken hoe het vroeger eruit zag.

Ook kwamen we een Engelse man tegen, die graag met ons op de foto wilde. Hij zou om 14.00 uur uit het vliegtuig springen boven het museum.

Meneer Bernard heeft ook verteld over Joe Mann, de soldaat die zichzelf opofferde voor heel veel mensen.

Hij wist, denken wij, dat wij daar op kamp waren geweest.

Aan het einde van de excursie hebben we nog even verstoppertje gedaan in het bos.

Thema: 2e Wereldoorlog

 

Vanaf dinsdag 18 september zijn wij met de hele bovenbouw gestart met het thema: De 2e Wereldoorlog.

 

De kinderen gaan verschillende activiteiten rondom dit thema uitvoeren, denk aan: Het verhaal over de 2e Wereldoorlog, een virtuele rondleiding door het Achterhuis, een excursie naar het museum de Bevrijdende Vleugels, de Anne Frank krant en nog veel meer.

 

Blijf op de website kijken voor meer updates!

Kookles bij juf Kimberly: Macaroni met Spinazie, Kip, Tomaat en Kaas

Op maandag 10 september was het zover.

Juf Lisa was afwezig en de groep werd voor de eerste keer dit schooljaar in tweeën verdeeld.

De ene helft ging bij juf Trudie technieken, de andere helft ging met juf Kimberly koken.

Het eerste wat er werd gezegd: 'Juf, jij kan toch niet koken. Dus waarom moeten wij met jou koken?'

"Ik kan als de beste proeven, dus jullie kunnen het prima zelf maken."

 

De kinderen kregen een recept en gingen aan de slag.

Wat een heerlijke gerechten kwamen er te voorschijn.

 

Aan het einde van de kookles hebben de kinderen alles op moeten ruimen, vegen, afwassen en natuurlijk afwassen.

 

Wat was het gezellig en wat was het lekker!

Extra oefening rekenen

Rekenen is een van de twee vakgebieden waar wij ons definitieve schooladvies op baseren. 
Het voorgezet onderwijs vraagt bij een aanmelding altijd naar het rekenniveau waarop de leerling functioneert. 

 

Voor het rekenen kunt u de website www.redactiesommen.nl gebruiken.
Kies voor het niveau M6 (midden groep 6).
Dit kan online maar u kunt ook werkbladen printen.

 

Tijdens het oefenen is vooral de vertaling van het lezen van de som naar het praktisch handelen belangrijk. 

- Ik lees de som

- Ik markeer de belangrijke getallen

- Ik bedenk er een plaatje bij

- Zie ik woorden die een aanwijzing geven over + - x of : (denk aan het woord: 'samen', 'minder', 'verdelen')

- Welke strategie kan ik inzetten? (tekening maken, verhoudingstabel, cijferen --> de som onder elkaar uitrekenen, een staartdeling maken, etc.)

 

Om het cijferen (onder elkaar rekenen) te oefenen, kunt u naar http://www.sommenprinter.nl gaan. Hier kunt u zelf werkbladen printen. 

Ook het oefenen van de rekentafels blijft erg belangrijk. Dit is de basis voor het cijferend vermenigvuldigen en delen.

Afbeeldingsresultaat voor tafeltjes oefenen

 

 

 

Extra oefening begrijpend lezen

Begrijpend lezen is een van de twee vakgebieden waar wij ons definitieve schooladvies op baseren. 
Het voorgezet onderwijs vraagt bij een aanmelding altijd naar het begrijpend lees niveau waarop de leerling functioneert. 
Het is op het VO echter geen vak, maar het zijn leesstrategieën die bij ieder vak moeten worden ingezet om de leerstof te kunnen begrijpen (Aardrijkskunde, Biologie, Nederlands, Maatschappijleer etc.)
In de klas werken wij de gehele dag aan onze lees- en leerstrategieën.

 

Wilt u thuis met uw zoon/dochter extra oefenen? Hierbij wat tips.

 

Op www.juf-milou.nl staan goede oefeningen voor begrijpend lezen. Kies voor het niveau van groep 6 of 7. 
Dit zijn lessen die de leerlingen ook zelfstandig kunnen verwerken en kunnen uitkiezen op interesse.
U kunt ook een tijdschriftartikel of een artikel uit de krant lezen met uw kind. 

 

Denk tijdens het oefenen aan:

- Voorspellen en kennis ophalen (titel lezen, tussenkopjes lezen...waar zou de tekst over gaan? Wat weet ik er al van? Wat zal er in dit tussenkopje worden verteld?)

- Doel bepalen (wat voor soort tekst is dit? Informatief, instructief, verhalend? Wanneer zou je deze tekst lezen? Past het bij je leesdoel?)

- Vragen stellen tijdens het lezen (Welke WH vraag past er bij: Wie, Wat, Waar, Waarom, Hoe...)

 

Maar ook aan:

- Het oefenen van het omgaan met verwijswoorden. Wie bedoelen ze met het woordje -hij?

- De vertaling van de vragen. Wat moet ik nou eigenlijk doen als er staat: 'Lees R10 en R11 hij......gestoord'. (Dit betekent: ik moet regel 10 en 11 lezen, ik moet beginnen bij het woord 'hij' en de zin eindigt met het woord 'gestoord').

 

Afbeeldingsresultaat voor begrijpend lezen leeslink

(Bron: Malmberg, methode Leeslink)