De Gezonde School

Alle kinderen en leerkrachten blijven 4x per week op school over. Er wordt in het eigen lokaal gegeten onder toezicht van en samen met de groepsleerkracht. Er zijn aan het overblijven op onze school geen kosten verbonden. U dient zelf het lunchpakketje (brood) mee te geven. Wij zullen als school het drinken in de pauze gaan verzorgen. Dit bestaat uit water en/of thee. Uw kind hoeft dus zelf geen drinken meer mee naar school te nemen.

 

DE GEZONDE SCHOOL:

Wij werken structureel aan het verbeteren van de gezondheid op school, afgelopen schooljaar hebben wij het vignet Gezonde school behaald op de onderdelen voeding, sport en bewegen. Het vignet Gezonde School is een erkenning voor scholen die structureel werken aan het verbeteren van de gezondheid van hun leerlingen en medewerkers. Met het vignet wil de school aan leerlingen en hun ouders laten zien dat zij de gezondheid van leerlingen en leerkrachten erg belangrijk vindt. Werken aan gezondheid op school loont. Het draagt bij aan betere schoolprestaties, minder schooluitval en een gezondere leefstijl. Zo zorgen wij voor actieve en gezonde leerlingen, een veilige schoolomgeving, een fris klimaat én hebben wij aandacht voor de persoonlijke en sociale ontwikkeling van onze leerlingen.
 

Ons voedingsbeleid:    

 

  • Gezonde traktaties met verjaardagen en feestdagen

Veel kinderen trakteren de klas als ze jarig zijn. Doet u ook mee met het maken van een gezonde traktatie?

Met gezonde traktaties bedoelen we traktaties zonder vet of suiker. Vele voorbeelden zijn te vinden op Pinterest (een app die gratis te zetten is op een tablet of smartphone) of via Google. Ook zal u een boekje ontvangen met tips voor gezonde traktaties + voeding gemaakt door onze ouderraad.

Traktaties die niet gezond zijn mogen wel worden uitgedeeld maar worden in de tas van de kinderen mee naar huis gegeven. Op deze manier behoudt u als ouder zelf de regie over wat uw kind eet op een dag.   

Voor nog meer inspiratie kijk op www.voedingscentrum.nl/trakteren.

 

De gezonde lunch   

Volkorenbrood en bruinbrood zijn de gezondste keuzes. Daarin zitten namelijk lekker veel vezels. Vezels zijn nodig voor een goede darmwerking en spijsvertering. In volkorenbrood zitten de meeste vezels.

Gezonde keuzes uit de schijf van vijf voor het broodbeleg zijn:  Halvarine of margarine uit een kuipje op elke boterham. Hartig mager beleg, zoals 20+ en 30+ kaas, 20+ of 30+ smeerkaas met minder zout, verse geitenkaas, ei, hüttenkäse en light zuivelspread. Notenpasta en pindakaas met 100% pinda’s of noten, zonder toegevoegd zout of suiker. Hummus zonder zout. Vis, zoals makreel, haring, zalm, heilbot, bokking en sardines. Groente en fruit, zoals tomaat, komkommer, paprika, avocado, banaan, appel en aardbei.

Broodbeleg buiten de schijf van vijf waar uw kind één keer per dag voor kan kiezen is: Vegetarische smeerworst, vleeswaar zoals kipfilet, magere knakworst of een plakje ham. Salades op brood zoals komkommersalade, farmersalade.  Appelstroop, halvajam en honing, vruchtenhagel, hagelslag. Geef bij voorkeur een product met minder suiker, zoals halvajam.

  • De Gezonde pauzehap.   

Wij eten in de kleine pauze een gezonde pauzehap, deze pauzehap bestaat uit: groente, fruit, een extra boterham en/of noten. Dus geen koek.      

  • Drinken op school.

Gedurende de schooldag mogen de kinderen water drinken in de klas, in de grote pauze verzorgen wij voor alle leerlingen thee. Mocht uw kind geen water of thee drinken, dan mag hij/zij zelf een beker halfvolle melk (geen pakje; ivm het milieu) meenemen naar school.  

  • Tips voor het ontbijt.  

Je begint je dag goed met een ontbijt vol keuzes uit de Schijf van Vijf. Ontbijten zorgt voor nieuwe energie na de nacht en brengt de spijsvertering op gang.

Een gezond ontbijt

Een ontbijt levert ongeveer 300 tot 400 kcal. Wat kun je allemaal eten bij het ontbijt? Aanraders zijn: Volkorenbrood, volkoren ontbijtgranen zonder toegevoegd suiker en zout, zoals havermout en muesli (havervlokken, met gedroogd fruit en eventueel noten),magere of halfvolle zuivel, zoals een glas melk erbij of yoghurt met fruit en muesli, fruit, bijvoorbeeld plakjes banaan of appel voor je brood, fruit door je muesli met yoghurt of gewoon los.

Tijd voor ontbijt, 5 tips:

  1. Neem de tijd om rustig van je ontbijtje te genieten. Als je in een hoog tempo je ontbijt naar binnen werkt proef je amper wat je aan het eten bent.  

  2. Zet de wekker een kwartiertje eerder als het je steeds niet lukt om te ontbijten. Als je houdt van zo lang mogelijk in bed blijven liggen, maak dan je ontbijt de avond ervoor en leg het in de koelkast.

  3. Als je ’s ochtends niet zoveel trek hebt in een boterham kun je ook proberen of iets anders er wel ingaat, zoals havermoutpap of yoghurt met muesli en fruit. Eventueel kun je een deel van het ontbijt verschuiven naar het eerste eetmoment tussendoor.

  4. Heb je écht moeite om ’s ochtends vroeg te eten? Neem je ontbijt dan mee naar je werk. Plan op je werk een rustig momentje in om je ontbijt op te eten.

  5. Goed voorbeeld doet goed volgen. Ook kinderen hebben baat bij een goed ontbijt. Eet daarom in alle rust met kinderen aan tafel. Om tijd te besparen, is het handig om de tafel al ’s avonds te dekken. Dan hoef je alleen nog de gekoelde producten uit de koelkast te pakken.

 

Kijk voor extra informatie over voeding op www.voedingscentrum.nl  

li